گفت و گو
پیوندهای تصویری
1399/01/05 تعداد بازدید: 5
print
به میدان آوردن سرمایه های اجتماعی برای جهش در تولید مورد توجه قرار گیرد

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه به جای خدمات اجتماعی به سرمایه های اجتماعی فکر می کنیم، گفت: به میدان آوردن سرمایه های اجتماعی برای جهش در تولید مورد توجه قرار گیرد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام دکتر مهدی طاهری در گفتگو با این روابط عمومی این اداره کل اظهار داشت: آغاز سال ۱۳۹۹ شمسی مصادف است با سالروز شهادت امام موسی کاظم علیه السلام و این سال مزین است به نام باب الحوائج و طلیعه سال همزمان است با عید بزرگ مبعث رسول اکرم که امیدوار هستیم این سال، سال رفع گرفتاری ها و برآورده شدن همه حوائج مردم باشد و عیدی همه ما ان شاء الله ظهور حضرت حجت سلام الله علیه باشد.

وی ادامه داد: امسال را رهبر عزیزمان حضرت آقا با عنوان سال «جهش تولید» نام گذاری کردند، سال گذشته سال رونق تولید بود، آقا فرمودند امسال تولید ما باید جهش پیدا کند؛ حرف‌های تخصصی در مسئله‌ی تولید که یک بحثِ بیشتر اقتصادی است را باید متخصصین این حرفه بزنند، لکن تجربه ای که برای ما در همین چند روز منتهی به سال ایجاد شد و مسئله‌ی ابتلا همه گانی به ویروس کرونا، تجربه ای را برای ما حاصل کرد که به نظرم تجربه‌ی خوبی بود و آن تجربه این بود که مثلا در یک موضوع کوچکی مثل تولید وسایل پزشکی و ماسک، یک باره تولید این اقلام رونق گرفت، به صورتی که در تمامی روستاها و شهرها و مراکز متعدد دیگر جهشی در تولید ایجاد شد.

حجت‌الاسلام طاهری ادامه داد: حال سئوال این است که این تجربه چگونه و چطور اتفاق افتاد؟ ما یک مسئله‌ی خیلی کوچک را اگر توجه داشته باشیم، آن مسئله در تمامی مسائل ما از جمله تولید ما اثر گذار خواهد بود و ان مسئله این است که یک نهادهایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی اراده کردند تا به جای خدمت رسانی که بعضی از نهاد ها متصدی آن بودند مثل عزیزان ما در مرکز بهداشت یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا جهای دیگری که به مردم خدمت رسانی می‌کنند، لکن سازمان تبلیغات اسلامی با یک رویکرد دیگری وارد شد و اتفاقا منجر به رونق و جهش در تولید این ازار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بابیان اینکه سازمان تبلیغات به‌جای اینکه از سرمایه‌های دولتی در جهت خدمت‌رسانی به مردم استفاده کند، توجه به سرمایه‌های اجتماعی کرد، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به‌جای توجه به خدمات اجتماعی، به سرمایه‌های اجتماعی توجه کرد؛ سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس توجه به سرمایه‌های اجتماعی، خود مردم را به‌پای کار آورد و با تأسیس کارگاه‌های کوچک مردمی این مسئله را به‌گونه‌ای رونق داد که تقریباً در همه‌ی شهرها و روستاها مردم نیاز خودشان را تولید می‌کنند، بنابراین به نظر مایکی از مسائل جدی که می‌شود برای جهش تولید موردتوجه قرار بگیرد به میدان آوردن سرمایه‌های اجتماعی برای جهش در تولید است.

وی افزود: برای این کار به نظر می‌رسد در موضوعات مختلفی، یک مسئله‌ای ست - که امروز حتی در حوزه تمدن غرب هم مطرح است- کارگاه‌های کوچک زودبازده است؛ ان شاء الله اگر بتوانیم در سال ۹۹به برکت اهل‌بیت و بهره بردن از متخصصین و اقتصاددان‌های حوزه تمدن اسلامی‌مان به این نکته توجه کنیم که کارگاه‌های مردمی کوچک و زودبازده نیازی به سرمایه‌های زیادی ندارند و تولیدات آن‌ها هم به‌اندازه‌ای نیست که موجب ورشکستگی مثلاً یک سرمایه‌دار بشود.هم سرمایه اندک است و هم تولیدات، اما مصرف آن‌هم به‌اندازه‌ی مصرف داخلی ماست ازاین‌جهت منجر به این می‌شود که اگر ما بتوانیم کارگاه‌های کوچک زودبازده را رونق دهیم، تولید در حوزه‌های مختلف رونق و جهت خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام دکتر مهدی طاهری ادامه داد: مسئله بر این است که نهادهای متولی باید به این مسئله جهت‌دهی کنند که سمت‌وسوی تولیدات موجب هم‌افزایی باشد نه‌کارهای هم سو و موازی، هم‌افزا باشد ازاین‌جهت که موجب رونق همه‌ی کسب‌وکارها و جهش در همه‌ی موضوعات بشود.

وی گفت: نکته‌ی دیگری که در کنار به میدان آوردن سرمایه‌های اجتماعی و تأسیس کارگاه‌های مردمی کوچک زودبازده مدنظرمان هست به گردش درآوردن سرمایه‌های خفته است و سؤال این است که سرمایه‌های خفته چه چیزهایی است که سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند به آن‌ها توجه کند؟ تقریباً یک گذر کوتاه در دارایی هیئت‌ها، بعضی موقوفه‌هایی که از سالی تا سال بعد می‌ماند، اگر تدبیری بشود و مشاورین اقتصادی ما مشورتی به هیئت‌ها بدهند به‌صورت ساده می‌توان از این سرمایه‌های خفته استفاده کرد وان سرمایه‌ها را به گردش درآورد و با آن‌ها کارگاه‌های کوچک زودبازده تأسیس کرد و این هم موجب رونق و جهت در تولید خواهد شد.

حجت‌الاسلام طاهری بیان کرد: به‌عنوان نمونه همین دیروز در سرکشی که از بعضی از دوستان طلبه در سطح استان داشتم دیدم که یکی از این عزیزان با یازده میلیون تومان شش شغل ایجاد کرده است و یکی دیگر از طلاب استان به مبلغ بیشتری اقدام به کارآفرینی کرده بود،لکن تولیدات آن منطقه را جهت‌دهی و ساماندهی کرده بودند و از مردم منطقه‌ی خود رفع نیاز کرده بودند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: بنابراین به‌صورت مشخص، یک: به میدان آوردن سرمایه‌های اجتماعی دو: تأسیس کارگاه‌های مردمی کوچک و زودبازده و سوم: به کار گرفتن سرمایه‌های خفته‌ی هیئت‌های مذهبی می‌تواند ازجمله مواردی باشد که ما را در تحقق شعار سال و جهش در تولید کمک کند.

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان چهارمحال بختیاری می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک