گفت و گو
پیوندهای تصویری
1396/03/07 تعداد بازدید: 74
print
توجه به آفت ها به موفقیت در تبلیغ منجر می شود

حجت الاسلام حسن عرفان در همایش طلایه داران تبلیغ در چهارمحال و بختیاری از آفت های تبلیغ برای مبلغین و مبلغات سخن گفت.

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری، حجت‌الاسلام حسن عرفان در همایش طلایه داران تبلیغ در شهر کرد، گفت: در طول دوران تبلیغی که داشتم و از اساتید مختلفی درس گرفتم، آفات تبلیغِ موثر و موفق را احصا کرده ام که برای هر کدام هزینه ای پرداخته ام و به رایگان در اختیار شما مبلغین قرار می دهم.

حجت‌الاسلام عرفان افزود: یکی از آفت های تبلیغ که اثر منفی دارد در بین عامه ی مردم و مخاطبین، عدم آراستگی است و باید بدانیم که ما یک تجمل ممدوح و یک تجمل مذموم داریم که در روایات متعددی به تجمل ممدوح سفارش شده و پیامبر گرامی اسلام در این زمینه می فرمایند: خدا دوست دارد مومنی که در اجتماع حاضر می‌شود به وضع ظاهری خود برسد و آراسته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در معماری بسیاری از کشور های غربی دیده می‌شود که معماری ساختمان ها و شکل ظاهری آنها همه هم شکل و هم سطح است، اما در کشور ما معماری ساختمان ها به یک شکل نیست و هر کدام معماری خاص خود را دارد، لباس پوشیدن و وضعیت ظاهری افراد هم همین طور است، کفش یک رنگ دارد، پیراهن یک رنگ، کت یک رنگ و شلوار هم یک رنگ و ما روحانیون که بیشتر جلوه را در اجتماع داریم، شایسته است از لحاظ هارمونی به لباس و وضعیت ظاهری خود توجه داشته باشیم.

وی افزود: دومین آفت تبلیغ عدم فصاحت است و یک مبلغ موفق می داند که سطح فکر و فرهنگ عامه ی مردم بالا رفته است و ضرورت امروز جامعه ایجاب می‌کند که ما روحانیون دقت بیشتری در گفتار خود داشته باشیم و بنیان فصاحت در صحت کلمه است و واژه هایی که یک مبلغ دین در گفتار استفاده می‌کند در درجه ی نخست باید صحیح باشند و دیگر اینکه ترکیب های ما هم باید صحیح باشند.

حجت‌الاسلام عرفان گفت: دیگر آفات تبلیغ، عدم بلاغت است و باید دانست که یکی از ارکان بلاغت تناسب سخنرانی است با چند موضوع، سخنرانی باید تناسب زمانی، مکانی، تناسب جنسی به این معنا که مخاطبین زن هستند یا مرد و تناسب سنی داشته باشد و عدم رعایت این موضوعات یک آفت برای تبلیغ است.

این استاد اخلاق بیان کرد: آفت نبود محتوا یکی دیگر از آفات تبلیغ است که بعضا مشاهده می‌شود مبلغین به آن توجه کافی ندارندو باید دانست با رشد علمی جامعه، باید در محتوای مطالبی که ارائه می دهیم باید خیلی توجه و دقت داشته باشیم و ما خیلی از عالمان دینی را داشتیم که برای یک ساعت سخنرانی، ساعت ها مطالعه می کرد.

وی با اشاره به پنجمین آفت تبلیغ، ادامه داد: تکراری بودن موضوع و مطالب سخنرانی ها از دیگر آفت های تبلیغ است، بعضا مشاهده می‌شود بعضی از مرثیه ها و سخنرانی ها از بس تکرار شده اند مستمعین واژه واژه ی آن را جلو تر از سخنران تکرار می‌کنند و این مسئله مردم را از منبر و سخنرانی زده می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن عرفان گفت: مبلغ موفق در بیان مطالب نوآوری دارد و موضوعات مختلف را و مرثیه ها را با نوآوری و تازگی و به روز به مردم بیان می‌کند و وقتی مخاطب مطالب نو بشنود به سخنرانی جذب می‌شود ولی اگر مطالب کلیشه ای و تکراری باشد برای سخنرانی آفت است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: یک نواختی در سخنرانی یکی دیگر از آفت های تبلیغ است به این معنا که از اول تا آخر منبر صدای مبلغ یک نواخت باشد و آهنگ صدایش بالا و پایین نرود و نوع دیگر یکنواختی، یکنواختی در مطلب است به این معنا که وقتی مطلبی را بیان می‌کنیم نه از شعر نه از ضرب المثل و حکایت و امثال اینها استفاده نمی کنیم.

وی در ادامه گفت: تکرار تکیه کلام در سخنرانی، بیان خصوصیات بد یک منطقه یا یک شهر در سخنرانی، عدم تطابق گفتار و عمل مبلغین، استفاده نکردن از تفکر به این معنا که هر حرفی را نباید در منبر گفت و باید بسیار سنجیده سخن گفت، نقد ناپذیری، عدم اخلاص در رفتار و کردار و غیر مستند بودن روایات و مسائل تاریخی ازدیگر آفت های تبلیغ است.

نظرات:

loader
© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به اداره کل تبلیغات اسلامی استان چهارمحال بختیاری می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک